Дизайн взуття гр.3/23 30.09.2025
Урок№1,2: Споживчі властивості взуття
Будь-який товар має безліч властивостей. Властивості називають об'єктивні особливості, які можуть виявлятися на будь-якій стадії життєвого циклу товару: проектування, виготовлення, розподілу та споживання (експлуатація). Споживчими властивостями називаються об'єктивні особливості товару (взуття), які у процесі споживання і забезпечують задоволення конкретних потреб людини.
Функціональні властивості
Функціональні властивості забезпечують виконання взуттям своєї функції відповідно до призначення. Завдяки цим властивостям взуття задовольняє матеріальні та духовні потреби людини. Функціональні властивості мають 3 групи показників:
- досконалість виконання основної функції;
- універсальність застосування;
- досконалість виконання допоміжних операцій.
Ергономічні властивості взуття
Ергономічні властивості забезпечують зручність та комфорт при користуванні взуттям, створюють оптимальні умови для людини у процесі праці та відпочинку, знижують стомлюваність, підвищують продуктивність праці. Ергономічні властивості поділяються на групи:
- гігієнічні;
- антропометричні;
- фізіологічні;
- психологічні.
Гігієнічні властивості забезпечують оптимальні умови для експлуатації взуття. Підтримка певних умов комфортності для споживача передбачає створення необхідного мікроклімату; підтримка оптимальних режимів температури, вентильованості повітря (поту), напруженості магнітного, електричного та електромагнітного полів. Порушення допустимих рівнів може негативно позначатися на самопочутті людини, викликати дискомфорт, спричиняти швидку стомлюваність. Це особливо важливо для взуття, виготовленого із хімічних матеріалів або на основі хімічної технології. До цієї групи належать забруднення та очищування взуття. Ці властивості залежать від природи матеріалу, характеру поверхні, пористості, електризування, конструкції та форми взуття, технології виготовлення.
Антропометричні властивості характеризують відповідність взуття розмірам та формі стопи та розподіл маси тіла людини на плантарну частину стопи. Ці властивості повинні формувати правильну поставу та забезпечити раціональну та зручну позу при ходьбі та бігу.
Фізіологічні характеристики забезпечують відповідність взуття біомеханіці людини, тобто. його силовим, швидкісним та енергетичним можливостям. Так, форма, розміри та маса взуття не повинні викликати втоми та незручностей при ходьбі та бігу, ускладнювати рух людини.
Психологічні властивості характеризують взуття з погляду легкості та швидкості формування навичок користування нею.
Естетичні властивості
Естетичні властивості забезпечують задоволення духовних потреб людини - потреби у прекрасному. Ці властивості визначають суспільну значущість, доцільність та технічну досконалість товару у чуттєво сприймаються ознаками його зовнішнього вигляду (форма, колір, декор, оздоблення, композиційна цілісність), відповідають функціональному призначенню та підпорядковуються законам гармонії та краси. Форма має бути доцільною. Колір викликає зорові відчуття відповідно до спектру світла, що відображається матеріалом взуття. Декор — це сукупність елементів прикраси. Основні види декору:
- орнаментика,
- фурнітура,
- образотворчі мотиви,
- оздоблювальні покриття.
Властивості зовнішнього вигляду не ізольовані одна від одної, і естетична цінність створюється їхньою сукупністю, взаємопов'язаністю та єдністю. Приведення до єдності та гармонізація показників зовнішнього вигляду називається художньою композицією. Естетика взуття в її композиційній цілісності, у гармонійній єдності цілого та частин. Так, немає краси у взутті з вузькою витонченою шкарпетковою частиною та з масивним підбором тощо. Естетичні властивості повинні відповідати суспільним та особистим ідеалам, вимогам моди, стилю та смаку споживачів. Ці властивості формуються у процесі художнього конструювання та моделювання взуття. Показник естетичних властивостей поділяються на 4 групи:
- інформаційна виразність,
- раціональність форми,
- цілісність композиції,
- досконалість виробничого виконання та стабільність товарного вигляду. Інформаційна виразність характеризує здатність виробу (взуття) виражати у своїй формі сформовані в суспільстві естетичні уявлення та культурні норми (знаковість, оригінальність, виразність стилю та відповідність моді).
Надійність
Це властивість товару, що характеризує його здатність зберігати свою споживчу вартість у часі.
- Надійність - це складна властивість, яка ділиться на простіші:
- безвідмовність,
- довговічність,
- ремонтопридатність,
- збереження.
Безвідмовність - це властивість товару безперервно зберігати свій працездатний стан протягом певного часу без ремонту за збереження показників своїх властивостей у межах встановлених НТД. Довговічність - властивість товару зберігати свою споживчу вартість до настання граничного стану з урахуванням системи догляду та ремонту при зберіганні та експлуатації.
Стан товару вважається граничним, якщо його використання стає неможливим через безпеку, або малоефективним через те, що показники його властивостей вийшли з встановлених меж. Показник довговічності взуття – термін служби. Він характеризується календарною тривалістю від початку експлуатації до зносу. Ремонтопридатність - це властивість товару (взуття) у його пристосованості до попередження повного зносу та пошкоджень та їх усунення, тобто. здатність взуття відновлювати свою споживчу вартість у результаті ремонту за умови, що витрати на ремонт відносно малі порівняно з первісною вартістю. Збереженість - це здатність товару (взуття) безперервно зберігати свою споживчу вартість при зберіганні та транспортуванні. Показник збереження (термін зберігання) — календарна тривалість зберігання та транспортування взуття без погіршення його якості.
Безпека товарів
Безпека товарів характеризує ступінь захищеності людини та навколишнього середовища від впливу небезпечних та шкідливих факторів, що виникають при його вживанні.
Безпека товарів для здоров'я людини проявляється у їхній здатності запобігати травматизму споживачів, у відсутності шкідливих для організму людини речовин, у т.ч. токсичних, що спричиняють алергію. Залежно від природи товару розрізняють:
- електричну,
- хімічну,
- механічну,
- термічну,
- радіаційну,
- біологічну безпеку.
- Хімічна безпека – коли товари не виділяють шкідливих для організму хімічних речовин. Особливо це важливо у взутті зі штучних та синтетичних матеріалів. Механічна безпека взуття - це захищеність стопи людини від потертостей (та інших. патологічних змін), від вивихів і переломів, які від конструкції і внутрішніх швів верху взуття, від конструкції та методу кріплення каблука і теляти. Термічна безпека – це захищеність людини від опіків та термічних травм під час користування товаром. Для взуття це захист стопи при користуванні іншими товарами (у гарячих цехах металургії тощо) Біологічна безпека — це нешкідливість товару щодо впливу хвороботворних мікроорганізмів, які у товарі. Для взуття - це наявність деталей зі штучних та синтетичних шкір, що стикаються зі стопою.
Немає коментарів:
Дописати коментар